FAQ ¤ Zoeken ¤ Gebruikerslijst ¤ Gebruikersgroepen ¤ Registreren
Amigos Amigos
Van en voor echte maatjes
Profiel ¤ Log in om je privéberichten te bekijken ¤ Inloggen

Vliegtuigcrash op Zaventem

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Amigos » Binnenland
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bosuil
Moderator


Geregistreerd op: 05 Feb 2008
Berichten: 1811
Woonplaats: Thuis

BerichtGeplaatst: Ma 26 Mei 2008 8:46    Onderwerp: Vliegtuigcrash op Zaventem Reageren met citaat

Ik heb zo al één en ander opgezocht.

1/ Ik denk dat het een prima piloot is en die niet echt iets te verwijten valt. Volgens de huidige info heeft hij direct na een onregelmatigheid op te merken de start onderbroken. Dat het toestel in tweeën brak bij het overschrijden van de piste kan nu eenmaal gebeuren.
2/ Wat de maatschappij zelf betreft: die heeft al problemen gekend die mogelijk te maken hebben met slecht onderhoud. Hopelijk moest de piloot dus geen noodstop maken omwille van zo'n slecht onderhoud. Anderzijds ben ik natuurlijk wel benieuwd wat dan wel de precieze oorzaak is.
3/ Ik hoop ook dat het niet de schuld is van onze politiekers en die neuten die langs de luchthaven wonen. Aangezien ze klagen over lawaai moeten toestellen soms verplicht van een andere baan opstijgen, een baan die niet of minder geschikt is voor een dergelijk groot toestel. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren.

Hier nog een artikel over het voorval voor wie niet weet waarover het gaat.

Vliegtuigcrash op Zaventem

zo 25/05/08 - Volgens staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) is het te vroeg om te zeggen dat de lengte van de startbaan aan de basis lag van het ongeval met een Boeing-vrachtvliegtuig op de luchthaven van Zaventem. Het treinverkeer zal nog enkele dagen hinder ondervinden van de crash.

Het toestel van Kalitta Air wilde opstijgen, maar door een onbekende oorzaak mislukte dit. Aan het einde van startbaan 20, vlak voor een spoorweg, kwam de Boeing 747 tot stilstand en brak het in tweeën.

De oorzaak van de crash is voorlopig onbekend. Daarom wil staatssecretaris Schouppe geen overhaaste conclusies trekken wat betreft de lengte van de startbaan.

"Het is niet de eerste keer dat Kalitta Air op Zaventem landt of opstijgt", aldus Schouppe. "De commandant weet zeer goed of hij de piste veilig kan gebruiken of niet."

Ook volgens Belgocontrol, dat instaat voor de luchtverkeersleiding, was de startbaan lang genoeg. "Piloten berekenen aan de hand van het gewicht van hun lading en het weer welke afstand ze, in het allerslechtste geval, nodig hebben. Als hun startbaan te kort is, krijgen ze een andere", zegt Guy Visele.

Mogelijk was een klapband de oorzaak van de crash, zeggen waarnemers. Dit werd nog niet bevestigd.

Toestel wilde opstijgen na tussenlanding

Het toestel van Kalitta Air had op de luchthaven van Zaventem een tussenlanding gemaakt, op weg naar Bahrein. Het had 76 ton goederen aan boord, vooral diplomatieke post. Bij het opstijgen ging het dus mis.

"De piloot heeft een raar geluid gehoord en heeft het vliegtuig weer aan de grond gezet, maar is daarbij blijven steken vlak voor de spoorweg", zegt Francis Vermeiren (Open VLD), burgemeester van Zaventem. "Het treinverkeer van en naar de luchthaven is uit voorzorg stilgelegd."

De vijf bemanningsleden, allen Amerikanen, zijn ongedeerd, maar ze zijn uit voorzorg naar het ziekenhuis gebracht.

Er was een tijdje ontploffingsgevaar door lekkende kerosine, maar dat gevaar is nu geweken. De brandweerkorpsen van Brussel, Zaventem en Vilvoorde zijn massaal aanwezig. Ook het Rode Kruis is ter plaatse. Het provinciaal rampenplan is van kracht.

Het kan wel nog enkele dagen duren vooraleer alle kerosine uit de vleugels is gepompt.

"Alles in een fractie van een seconde"

Het vliegtuig schoof van de landingsbaan en kwam tot stilstand in de buurt van enkele vliegtuigspotters.

"Ik was aan het wachten op een vliegtuig dat zou vertrekken om een foto te maken, maar dat kwam niet af. Toen hoorde ik een lichte klop", vertelt spotter Jürgen Mussche, die het ongeluk zag gebeuren.

"Het gebeurde allemaal in een fractie van een seconde. Je ziet het toestel naderen en naderen, je wil snel in je auto, maar je hebt geen tijd."

"Ik heb al veel domme dingen gezien met vliegtuigen, maar dit wil ik toch niet meer meemaken. Het had mijn laatste dag kunnen zijn."

Treinverkeer ook maandagmorgen verstoord

Het treinverkeer zal nog enige tijd hinder ondervinden van de vliegtuigcrash. Het wrak staat vlak bij de spoorweg op de luchthaven.

Tot het wrak is weggehaald, rijden er geen treinen op de nieuwe lijn van Leuven naar de luchthaven. Dat zou morgenochtend ook vertragingen veroorzaken voor treinen tussen Leuven en Brussel.

Het kan nog enkele dagen duren voordat het wrak volledig is weggehaald.

Het luchtverkeer zelf is volgens Jan Van der Cruysse van Brussels Airport maar in heel beperkte mate verstoord. Alle vluchten vertrekken, maar reizigers moeten rekening houden met vertragingen. Meer informatie vindt u op www.brusselsairport.be.
_________________
"That's good, that's good, that's goooooooooooooooooooooooooooooooooood!"
Terug naar boven Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken  
zidjian
Member


Geregistreerd op: 05 Feb 2008
Berichten: 464

BerichtGeplaatst: Ma 26 Mei 2008 22:45    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb op de radio nog iemand van de luchthaven horen zeggen dat de baan zeker wel geschikt was en als de maatschappij dat niet vond ze zonder problemen een andere baan konden krijgen.
Dit zei hij als reactie op die 'neuten' die zeiden dat het vliegtuig van op een te korte baan was opgestegen.

Wel een leuke opmerking, lieve toekomstige huisgenoot: 'maar dat kan nu eenmaal gebeuren'
_________________
Are you legalegalegalegalegalegalegalegalegalegal?
Terug naar boven Profiel bekijken Stuur privébericht  
Bosuil
Moderator


Geregistreerd op: 05 Feb 2008
Berichten: 1811
Woonplaats: Thuis

BerichtGeplaatst: Di 27 Mei 2008 8:13    Onderwerp: Reageren met citaat

zidjian schreef:
Ik heb op de radio nog iemand van de luchthaven horen zeggen dat de baan zeker wel geschikt was en als de maatschappij dat niet vond ze zonder problemen een andere baan konden krijgen.
Dit zei hij als reactie op die 'neuten' die zeiden dat het vliegtuig van op een te korte baan was opgestegen.

Wel een leuke opmerking, lieve toekomstige huisgenoot: 'maar dat kan nu eenmaal gebeuren'


Very Happy Ik bedoel: die piloot kan niet verhinderen dat er iets met het toestel gebeurt zodra het naast de tarmac terecht komt, het is daar niet voor gemaakt. Zo'n Jumbo in alle geval toch niet. Tussen haakjes, blijkbaar is het naast de baan geschoven en heeft de bemanning het toestel opnieuw op de baan gekregen (wat al een serieuze krachttoer is) maar niet meer genoeg kunnen afremmen waardoor het voorbij de baan is gecrashed, gelukkig zonder slachtoffers te maken.
_________________
"That's good, that's good, that's goooooooooooooooooooooooooooooooooood!"
Terug naar boven Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken  
TBH
Site Admin


Geregistreerd op: 23 Jan 2008
Berichten: 1769
Woonplaats: Merelbeke

BerichtGeplaatst: Di 27 Mei 2008 22:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Straffe piloten als ze daar inderdaad in geslaagd zijn!
Heb vandaag gelezen dat het wrak daar nog een week zou liggen...

Grtz
_________________
~The Black Horses~
Ja, naar het schijnt ben ik hier beheerder Razz
Terug naar boven Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger  
zidjian
Member


Geregistreerd op: 05 Feb 2008
Berichten: 464

BerichtGeplaatst: Di 27 Mei 2008 22:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Spotten!
_________________
Are you legalegalegalegalegalegalegalegalegalegal?
Terug naar boven Profiel bekijken Stuur privébericht  
Bosuil
Moderator


Geregistreerd op: 05 Feb 2008
Berichten: 1811
Woonplaats: Thuis

BerichtGeplaatst: Wo 28 Mei 2008 8:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Enerzijds zou ik dat wel willen zien maar anderzijds gaat dat tegen mijn ramptoeristprincipe in. En het lijkt me inderdaad logisch dat het toestel daar nog een week kan liggen. Het is niet echt iets klein dat ge efkes langs de kant gaat leggen of wegtakelen. Het noemt niet voor niks Jumbo. Very Happy
_________________
"That's good, that's good, that's goooooooooooooooooooooooooooooooooood!"
Terug naar boven Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken  
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Amigos » Binnenland Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

grafixdhn just a shoot
Powered by phpBB v2 © 2001, 2005 phpBB Group ¦ Theme : Just a Shoot ¦ Vertaling door Lennart Goosens. ¦ immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum